Aktuality

Kabaret Metropolka – ostrovy slobody v totalitách na Slovensku

Metropolka_Kristina_Kotarbova_Filip_Brisak_autor_Robert_Tappert

Spišské divadlo, kultúrna organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti Košického samosprávneho kraja, prináša tretiu premiéru v aktuálnej sezóne. Kabaret Metropolka – silný príbeh o ťažkých časoch, veľkej odvahe a veľkej láske, bude mať premiéru v piatok 2. mája.

„Chceli sme sa dotknúť boľavých momentov našej histórie. Spojili sme to s poetikou kabaretu, poetikou hravej hudobnej formy predstavenia,“ hovorí umelecký šéf divadla Viktor Kollár, ktorý je spolu s hercom Milom Kráľom autorom textu. Inšpiráciou pri tvorbe inscenácie boli skutočné strhujúce životné príbehy obetí totalitných režimov. Osobitne medzi nimi vyniká osud silnej a nezávislej slovenskej herečky Dalmy Holanovej Špitzerovej. To všetko prináša na divadelné dosky kabaret so živou kapelou.

Tri ostrovy slobody v ťažkých časoch

Príbeh sa odohráva v troch rozličných obdobiach a na troch rozličných miestach. Prvým je Metropolka, multifunkčný kultúrny priestor v Bratislave, ktorý v 30-tych rokoch vybudovali bratia Juraj a Tomáš Tvarožkovci. Druhým je zberný tábor v Novákoch, v ktorom počas vojny internovaní nacvičovali divadelnú hru českého dramatika Karla Čapka Vec Makropulos, ktorá rieši otázku nesmrteľnosti. Tretím miestom je legendárny kabaret v novodobých dejinách slovenského divadla, Tatra revue v Bratislave v 60-tych rokoch 20. storočia, kde Dalma Špitzerová strávila 12 najšťastnejších rokov svojho života. Tri miesta predstavujú tri ostrovy slobody v troch rozličných obdobiach.

Súčasťou predstavenia je veľké množstvo hudby, informácií aj striedania postáv. „Život mnohých postáv je podaný v skratke, v náznaku a herec sa hneď mení na ďalšiu postavu. Aj preto sa museli všetci herci ponoriť do histórie, spoznať ju prostredníctvom rozhovorov a nahrávok. Bolo náročné, ale dôležité pochopiť vtedajšie dianie, ako vyzeral bežný život, aké ťažké bolo žiť, pracovať, milovať v časoch, ktoré boli také zložité,“ opisuje tvorivý proces Viktor Kollár.

Šestnásť postáv v inscenácii stvárňujú v podstatnej miere členovia umeleckého súboru SD. Do úlohy mladej Dalmy režisér obsadil Kristínu Kotarbovú, herečku v zrelom veku hrá Mária Brozmanová. Ako Dalmin životný partner Juraj Špitzer sa predstaví Filip Brišák. Sprievodcom, ktorý glosuje dianie v jednotlivých historických obdobiach, je Milo Kráľ, Alexandra Macha hrá Peter Gedeon. Vo viacerých postavách sa predstavia Filip Štrba, Pavol Gmuca, Mikuláš Dzurík, Jozef Novysedlák, Peter Cako a študentky košického konzervatória Katarína Pavluvčíková a Alexandra Mišľavceva.

Vážny obsah a hravá forma

Ako zdôrazňuje režisér, „ťažkú tému pojednávame čo najľahším spôsobom. To je špecifikom tejto inscenácie. Pracujeme s prvkami kabaretu, persifláže, nadsádzky, preto dúfam, že to bude pre divákov zaujímavé.“ Jeho slová potvrdzuje Milo Kráľ, ktorý o predstavení hovorí: „Obsah je vážny a forma hravá.

Pod hudbu a hudobné naštudovanie sa podpísali Milo Kráľ a Tomáš Cvengroš. „Inscenujeme históriu od roku 1939 do roku 1974, takže hudba vyjadruje dobu, v ktorej sa momentálne nachádzame. Vybrali sme šlágre aj podľa toho, ako korešpondujú s dejom. Preto sa tam dostali slovenské tangá, pochodové skladby z fašistickej a komunistickej éry, aj protest songy a hity 70-tych rokov,“ približuje Milo Kráľ.

Päťčlenná kapela HYDROPATI, ktorá vznikla špeciálne na tento účel, bude celú dobu na javisku a výrazne dotvára atmosféru príbehu. Tvoria ju Milo Kráľ, Tomáš Cvengroš, Gregor Špener, Tomáš Durkáč a Miloš Humeník.

3 obdobia – 16 postáv – 50 kostýmov

Dramaturgičkou inscenácie je Sofia Skokanová. Ostatní členovia tvorivého tímu sú z externého prostredia. Choreografiu má na starosti Nataila Bajin Litvinova, bývalá sólistka baletu Národného divadla Košice. Autorom scény je scénograf Michal Lošonský, ktorý má za sebou pestré a rôznorodé realizácie. Získal cenu DOSKY za najlepšiu scénografiu sezóny v roku 2019 (Hlava XXII) a v roku 2023 (Kocúrkovo).

Kostýmy navrhla a vytvorila kostýmová výtvarníčka Katarína Holková, ktorá od roku 2000 pracuje v profesionálnych divadlách v Čechách a na Slovensku. V roku 2022 vyhrala prvé miesto o najlepšiu módnu ilustráciu s FIDOU. FIDA (Fashion Illustration and Drawing Awards) je medzinárodná platforma so sídlom v Londýne, ktorá podporuje a oslavuje módnu ilustráciu a kresbu. O príprave kostýmov pre Metropolku hovorí: „Kostýmy som navrhovala tak, aby každá zo 16 postáv bola jedinečná aj odlišná a zároveň zapadala do spoločnej vizuálnej logiky inscenácie. Pri navrhovaní kostýmov som zohľadnila tri kľúčové časové obdobia. Vychádzala som z dobových siluet, materiálov dostupných v danej dobe a najmä zo spôsobu, akým sa oblečenie viazalo k spoločenskému postaveniu či ideológii. Každé obdobie, s ktorým som pracovala, má svoje vizuálne signály.“

Ako priznáva, najnáročnejšie bolo zvládnuť rozsah, navrhnúť a zrealizovať vyše 50 kostýmov, vrátane prevlekov, doplnkov a líčenia: „Každý kostým mal svoj vlastný charakter, funkciu aj časové ukotvenie. Vzhľadom na to, že niektorí herci stvárňovali viacero polôh v rôznych obdobiach, musela som riešiť rýchle prevleky, vrstvenie, technickú funkčnosť aj logiku premien. Zároveň to bola krásna výzva, vytvoriť pestrý, živý a historicky citlivý kostýmový svet, ktorý nesie pamäť, identitu a emóciu, a pritom umožňuje hercom slobodne hrať, hýbať sa a premieňať.“

Režisér Viktor Kollár na margo prípravy Metropolky konštatuje: „Asi najťažšie bolo dotknúť sa histórie pravdivo,prostredníctvom ľudských osudov a pravdivo pomenovať mnohé veci, ktoré sa v totalitných obdobiach diali. Chceli sme ukázať, aký dopad má politika a ideológia na ľudské vzťahy. Čo robí s našimi partnerskými, manželskými a rodinnými väzbami.“

Premiéra kabaretu Metropolka sa uskutoční v piatok 2. mája o 19.00 hodine na veľkej scéne SD. Hlavným partnerom inscenácie je Fond na podporu umenia a Nadácia Tatra banky.

***

Veronika Fitzeková

hovorkyňa Spišského divadla

Galéria